ارزیابی بهترین درمانها برای پوکی استخوان و دیابت نوع 2

 22 ژوئن 2017- یک تیم از محققان دانشگاه ملی آتن  و دانشگاه Kapodistrian با بررسی مطالعات موجود به ارزیابی بهترین درمانها برای کنترل پوکی استخوان و دیابت نوع 2 به طور همزمان پرداختند.

پوکی استخوان زمانی رخ می‌دهد که تراکم استخوانها کاهش می‌یابد وهمین موضوع احتمال شکستگی استخوانها را افزایش می‌دهد. تحقیقات نشان داده است که احتمال شکستگی استخوانها در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بیشتر است. در گذشته محققان به طور جداگانه به بررسی هر یک از این دو وضعیت پرداخته‌اند، حال محققان یونانی بطور سیستماتیک مطالعات قبلی و دستورالعمل‌ها را در این زمینه برای تدوین بهترین توصیه‌ها به منظور ارائه ی بهترین گزینه‌های درمانی برای هر دوی این شرایط بررسی کردند.

دکتر Paschou رهبر این  مطالعه می‌گوید: متفورمین، سولفونیل اوره و مهار کننده‌های DPP-4 و آگونیست‌های گیرنده‌ی GLP-1 درمانهایی هستند که برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که به پوکی استخوان نیز مبتلا می‌باشند، ارجح هستند.

 محققان دریافتند که داروهای فوق از استخوانها محافظت می‌کند اما باید از مصرف تیازولیدین دیونها (TZDs) و کاناگلیفلوزین اجتناب نمود و تجویز انسولین نیز باید با احتیاط برای این افراد انجام شود.

در این بازنگری، مجلات کلیدی و خلاصه مقاله‌ها در زمینه‌ی دیابت، پوکی استخوان و غدد درون ریز بصورت دستی بررسی شد تا جدیدترین تحقیقات در این موضوعات استخراج و ارزیابی شود.

محققان ابراز داشتند که شواهدی دال بر تأثیر داروهای متداول پوکی استخوان بر متابولیسم گلوکز وجود ندارد، علیرغم این موضوع، آنها می‌گویند: اجتناب از اهداف سختگیرانه برای مقدار قندخون برای مدیریت همزمان دیابت نوع 2 و پوکی استخوان به دلیل ترس از هیپوگلایسمی، افتادن بیمار و شکستگی مهم است.

 نویسندگان مقاله افزودند که درمان با انسولین روشی ترجیحی برای کنترل گلایسمیک برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 است که دچار شکستگی استخوان شده و در بیمارستان بستری هستند. درمان و نظارت بر پوکی استخوان به دلیل ابتلا این افراد به دیابت نوع 2 باید حتماً انجام شود.

 بر اساس شواهد علمی موجود، بیماران مبتلا به T2D و پوکی استخوان باید به روش بهینه‌ای که برای هر دو بیماری مناسب باشد، مدیریت شوند.

 نتایج این تحقیق در مجله‌ی Clinical Endocrinology and Metabolismمنتشر شد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jun/review-assesses-best-treatments-for-osteoporosis-and-type-2-diabetes-93593538.html